Spoločnosť Vema dodáva personálne informačné systémy pre všetky typy a veľkosti organizácií v Českej a Slovenskej republike. Kedy sa začala písať jej história?

Bolo to v roku 1990 – 2. júla deväť spoločníkov založilo spoločnosť Vema počítače a projektovanie, spol. s r. o., a v auguste 1990 bola distribuovaná prvá verzia miezd s označením PAM/VEMA 2.01. Do konca roku bolo uzatvorených 50 zmlúv na využívanie programu PAM/VEMA, medzi inými aj pre 110 000 zamestnancov slovenského zdravotníctva. Na konci roka sme zákazníkom ponúkli verziu 3.0 a ekonomický systém EKOS s modulmi Zásobovanie, Fakturácia, Účtovníctvo, Základné prostriedky a Predmety postupnej spotreby.  V roku 1993 mala Vema 35 zamestnancov, 1 600 zákazníkov a obrat 21,2 mil. korún. Postupne sa rozširoval počet produktov ako pre oblasť riadenia ľudských zdrojov, tak aj pre oblasť ekonomiky, v roku 1998 začala Vema dodávať aj komplexné dochádzkové systémy. Vema od začiatku využívala najmodernejšie technológie, čoho dôkazom je ocenenie Krištáľový disk na veľtrhu INVEX v roku 2001 za technológiu vzdialeného prístupu k aplikáciám na báze tenkého klienta.

Čo je v súčasnosti v portfóliu Vema? Koľko má zákazníkov?

Dnes má Vema viac ako 7 200 zákazníkov a z pohľadu produktov je to neuveriteľných cca 700 aplikácií. V oblasti riadenia ľudských zdrojov ponúkame tri základné riešenia – Mzdy, Personálny systém a Komplexné riadenie ľudských zdrojov. Pre každého zákazníka pripravujeme riešenie podľa jeho potrieb a dokážeme urobiť návrh postupného rozvoja v priebehu niekoľkých rokov.
Viacero zákazníkov využíva našu službu outsourcingu miezd, kedy na základe vstupných podkladov kompletne spočítame mzdy, odosielame všetky legislatívne výkazy a zastupujeme zákazníka pri kontrolách. Pri outsourcingu miezd zákazníci oceňujú aj ich možnosť prístupu do systému a možnosť využívania iných aplikácií, ako je napr. Dochádzkový systém, Personalistika a pod., ktoré sú prepojené na mzdy. Ekonomický systém EKOS Vema ponúka komplexné riešenie pre rozpočtové a príspevkové organizácie a využíva ho veľké množstvo škôl, obcí a rozpočtových organizácií.

Prečo by mali manažéri poznať práve váš informačný systém? Čo všetko je v ňom obsiahnuté?

V dnešnej rýchlej dobe sú dôležité rýchle informácie, a ak chce byť manažér úspešný, musí efektívne riadiť svojich ľudí. Náš informačný systém Vema poskytuje štruktúrované informácie nielen personalistom a mzdárom, ale manažérom na všetkých stupňoch riadenia. Tieto informácie sú online a pre mnohé denné činnosti podporujú pracovné postupy (workflow).

Kým v začiatkoch 90. rokov postačovali aplikácie Mzdy a Personalistika, dnes máme v portfóliu niekoľko desiatok aplikácií, ktoré pokrývajú množstvo činností v oblasti riadenia ľudských zdrojov. V súčasnosti majú naši zákazníci najväčší záujem o dochádzkové systémy, riadenie vzdelávania zamestnancov, riadenie výberových procesov na nové alebo uvoľnené pracovné pozície, hodnotenie zamestnancov, plánovanie dovoleniek, spracovanie a riadenie organizačných štruktúr a pod. Dôležité je, že všetky aplikácie medzi sebou komunikujú, a ak si napr. napríklad naplánujete dovolenku a šéf vám ju schváli, tak ju nemusíte zadávať v dochádzke, pretože sa tam automaticky objaví.

Máme veľmi dobré skúsenosti s tým, a mnohé organizácie sa o tom presvedčili, že ak zverejníte/zobrazíte informácie a činnosti (napr. dochádzke) zamestnancov na portál, veľmi pozitívne sa to prejaví na pracovnej morálke a vzťahoch na pracoviskách. Myslím, že toto je moderná personalistika, ktorá sa odohráva nie na personálnom oddelení, ale priamo na pracovisku a hlavnými partnermi sú manažér a zamestnanci.

Vie dnes Vema zaistiť aj dodávku celého riešenia na kľúč vrátane techniky, operačných systémov a sietí?

Áno, dobrým príkladom môže byť riešenie dochádzkových systémov, kedy dodávame kompletný systém vrátane dochádzkových terminálov. Tu by som doplnil dôležitú časť dodávky riešenia na kľúč, a to samotné implementačné práce vrátane školení, ktoré robíme zamestnancom samostatne, podľa toho, aké činnosti vykonávajú.

Máte aj vlastné cloudové riešenie?

Vema sa stala priekopníkom takéhoto riešenia, keď v roku 2005 zahájila pilotnú prevádzku tejto služby. V súčasnosti prevádzkujeme V4 Cloud Vema pre viac ako 1 000 organizácií a do systému pristupuje viac ako 2 000 aktívnych užívateľov súčasne.

Myslím si, že cloudové riešenia sú v podstate jediným variantom budúcnosti podnikových informačných systémov. Potvrdzuje to vývoj  na globálnom trhu podnikových aplikácií. V oblasti personálnych informačných systémov poprední svetoví dodávatelia do budúcnosti neuvažujú o inom riešení, ako je cloud computing.

Pre zákazníkov to prináša viacero výhod – nepotrebujú žiadny server, o ktorý sa treba starať, nemusia inštalovať nové verzie, zálohovanie a archivácia dát je riešená na profesionálnej úrovni. Veľkou výhodou je dostupnosť služby, ktorá je 99 %, a dokážete sa pripojiť odkiaľkoľvek a tým, že je to služba, dokážete jednoducho plánovať náklady na dlhé obdobie dopredu.

V roku 2014 sa Vema stala súčasťou holdingu Solitea, a. s. Čo si od tejto synergie sľubujete?

Holding Solitea má v súčasnosti v portfóliu deväť hlavných firiem, aj s dcérami je to spolu 15 firiem a v siedmich krajinách zamestnáva 600 ľudí. Vema vstúpila do holdingu ako špecialista v oblasti riadenia ľudských zdrojov, čo je naša úloha v rámci holdingu. Po dvoch rokoch činnosti holdingu môžem jednoznačne potvrdiť synergie – dnes vieme ponúknuť našim zákazníkom podstatne širšie portfólio produktov a služieb a samotná Vema vstupuje s našimi produktmi do segmentov trhu, kde sme doteraz neboli.

Predpokladám, že v rámci skupiny Solitea plánuje Vema preniknúť aj na zahraničné trhy...

Riadenie ľudských zdrojov sa v súčasnosti vyznačuje jednou zásadnou vlastnosťou – veľmi zložitá legislatíva a často sa meniaca legislatíva osobitná pre každú krajinu. To, že Vema pôsobí na slovenskom aj českom trhu, je dôsledkom spoločnej histórie, a teda aj legislatívy, ktorá je v súčasnosti síce odlišná, ale nie zásadne. Vstup na zahraničné trhy (mimo SR a ČR) je práve z pohľadu zložitej legislatívy veľmi problematický a z tohto dôvodu v najbližšej dobe  neuvažujeme o expanzii do ďalších štátov.  

Čo je cieľom firmy na najbližšie obdobie?

Vema prešla tento rok veľkými zmenami. Zmenil sa celý manažment spoločnosti a zmenila sa aj organizačná štruktúra spoločnosti. Prioritou nového vedenia je výrazná orientácia na priania zákazníkov, prevádzková spoľahlivosť a nízka chybovosť našich aplikácií. Samozrejme pripravujeme aj nové veci – už v lete sme uviedli na trh službu výplatného lístka do mobilných telefónov, naši súčasní zákazníci vedia, že ich čaká moderný vzhľad našich aplikácií a chystáme novinky pre nový segment trhu.