Americký technologický gigant prognózoval na druhý kvartál tržby v rozmedzí 63-67 miliárd amerických dolárov. Okrem nižšieho dopytu po výrobkoch s logom jablka, spôsobeným zavretím kamenných predajní, čelí firma pod vedením Tima Cooka, aj nedostatočnej výrobe nových iPhoneov.

„Práce v krajine sa začínajú obnovovať, ale návrat k normálu trvá dlhšie, než sme očakávali,“ uviedla spoločnosť. Už viac než 2000 obetí smrtiaceho vírusu brzdí produkciu i predaj v najľudnatejšej krajine sveta.

Stabilizácia potrvá dlhšie

Investori sú opatrní a pokles akcií Apple o 2,6% znamená stratu trhovej hodnoty vo výške 34 miliárd USD. „Z dlhodobého hľadiska ostáva stav firmy nezmený,“ myslí si analytik banky JPM Morgan Samik Chatterjee. Apple si podľa neho udrží príjmy vďaka plánovanému prechodu na pripojenie 5G pre všetky svoje iPhone s výnimkou modelu SE.

„Všetky naše obchody sa pomaly otvárajú, ale so skrátenými otváracími hodinami,“ stojí v stanovisku firmy. Najväčší dôraz kladie na bezpečnosť svojich zamestnancov v Číne, kde dodnes potvrdili už viac než 74 000 prípadov koronavírusu.

Vplyv koronavírusu na svetové značky:

Apple – Export iPhoenov v tomto kvartáli klesne odhadom o 10%. Celkový zisk firmy na čínskom trhu je zhruba 15%, nehovoriac o komplikáciách vo výrobe.

Coca Cola – „Čínska ekonomika je na inej úrovni, než bola počas vypuknutia SARS (rok 2003, pozn. red.). Aj preto musíme počítať s väčšími stratami,“ reagoval na aktuálny stav CEO James Quincey. Čínsky trh tvorí zhruba 10% z celkového obratu spoločnosti.

Expedia Group – Online cestovná kancelária očakáva v prvom kvartáli pokles tržieb o 30-40 mil. USD.

Hasbro – Spoločnosť zameraná na zábavu takisto hlási veľký škrt cez rozpočet. Až dve tretiny globálnych produktov totiž pochádza z Číny a množstvo závodov má stále červenú.

Hilton Worldwide Holdings – Sieť hotelov uviedla, že kvôli vírusu boli nútení zavrieť približne 150 hotelov a 33 000 izieb.

Nike – Športový gigant musel v januári uzavrieť zhruba polovicu svojich predajní v Číne. Ani tie, ktoré ostali otvorené, nedokázali udržať svoj obvyklý profit. Firma vyčísli negatívny dopad koronavírusu v treťom kvartáli.

Ralph Lauren – Odevná značka musela zatvoriť polovicu svojich predajní počas dvoch týždňov. V globálnom aspekte to predstavuje stratu na úrovni 35-45 mil. USD.

Under Armour – Športová značka avizuje pokles tržieb na úrovni 50-60 mil. USD.

Visa – „Ak lietadlá nelietajú z Číny, ani do Číny, ak nie sú zaplnené hotely a dodávateľské reťazce nefungujú, určite to bude mať vplyv aj na nás,“ povedal výkonný riaditeľ spoločnosti.

Walt Disney – Zavreté Disneylandy v HongKongu a Šanghaji pripravia spoločnosť Disney o príjmy vo výške 175 mil. USD. Nehovoriac o limitovanej návštevnosti kín. Spoločnosť verí, že sa situácia stabilizuje do marca, kedy je  v pláne veľkolepý návrat snímky Mulan.