Rozhovor s Ing.Kamilou Olejníkovou, konateľkou spoločnosti Ovitex s.r.o.

1.Koľko rokov sa pohybujete v podnikateľskej sfére? Ako ste začínali?

Začala som skokom. Po ukončení štúdia na VUT v Brne na Fakulte Podnikateľskej som sa vrátila do Popradu. Moja mamka v tom čase už takmer desiaty rok bojovala so zákernou chorobou. Bolo to veľmi náročné, zvlášť posledné týždne, zosúladiť prácu i ťažkú situáciu v rodine... Pamätám si na deň, keď mamina zomrela a na zlomový moment, keď som si prvýkrát sadla za jej stôl a pocítila silu rozhodnutia, že sa nevzdám a rodinnú vlajku s úctou a vďakou ponesiem ďalej.

2. Čomu sa teraz venuje Vaša firma?

Zhmotňovaniu krásy, hľadaniu originality domova, vytváraniu pohody.Firemným zámerom je dolaďovať interiéry hotelov, penziónov a rodinných domov prostredníctvom tkanín a ich jedinečných kvalít. Vďaka nim vytvárame atmosféru, v ktorej sa dá uvoľniť a zároveň načerpať nové sily. Hnacím motorom našich realizácií je vyzdvihnúť textíliami zámer investora, architekta, majiteľa a pomôcť mu odlíšiť sa, prejaviť „dušu“ priestoru. Dnes predáva atmosféra a dizajn.

Závesy, záclony, dekoračné vankúšiky, rímske roletky, posteľná bielizeň sú prvkami tepla, pohodlia a emócií. Výsledkom sú jedinečné interiéry, ktoré sú zároveň praktické a minimalizujú dodatočné náklady a námahu na údržbu.

Posledný rok sme sa zamerali aj na dlhodobý projekt emailingu. Posúva nás to míľovými krokmi vpred. Pochopila som, že pre rast firmy a väčší úžitok klientov je potrebné investovať čas do zaznamenávania realizácií, a potom do odovzdávania našich skúseností a vedomostí prostredníctvom odborných článkov a fotografií. Na začiatku som mala strach „odkryť chrbát“ a prezradiť všetko, čo za tie roky viem. No zbavila som sa ho ako zbytočnej záťaže. V súčasnosti pracujem na spisovaní toho najlepšieho z našich vedomostí, aby sme tak ešte viac obohatili klientov. Podnikanie je obojstranná cesta spolupráce medzi podnikateľom a klientom, ktorú treba vybudovať a udržiavať pomocou dôvery a profesionality. To pomáha a oprávňuje zachovať si maržu a hrdosť na svoju firmu. Tento dlhodobý proces nie je možné nasilu urýchliť. Prináša však dôveru nových klientov, pridanú hodnotu pre tých súčasných a rastúce prezentačné možnosti.

3. Ako pristupujete k zmenám v práci aj v živote?

Zmena je život, je nevyhnutná. Zmeny treba prijímať ako možnosť rastu a inovácií. V priebehu podnikania sme prešli niekoľkými etapami prudkých zmien na trhu.

Zažila som obdobie, keď som narazila na môj strop. Cítila som vlastné obmedzenia. Vnímala som hraničný počet ľudí „na palube“, ktorý dokážem zladiť s mojím osobným životom. Dnes som už opäť v radostnej fáze nových možností. Vždy je to hlavne v hlave. Vďaka môjmu priateľovi, koučovi Petrovi Urbancovi, som získala nové zručnosti a náhľady. Petrova veta: „Tvrdý k systému, mäkký k ľuďom", mňa ako podnikateľku navždy zmenila. Precítila som silu pravidiel a interných procesov. Zatiahla som ručnú brzdu pre fiktívne sociálne cítenie, ktoré vnútropodnikovým vzťahom škodilo. Bolo to dôležité uvedomenie, otvorilo mi oči a ukázalo nové, pre mňa dovtedy nevídané možnosti. Teším sa na ďalší rast a ďalšie zmeny.

4. Aký je Váš cieľ v podnikaní?

Živá, flexibilná firma, ktorá pulzuje realizovaním klientových potrieb. Zároveň je miestom na osobnostný rozvoj a sebarealizáciu ľudí, ktorí ju tvoria. Za posledných pár rokov viem, že iba ľudia ktorí sú spokojní, motivovaní a uplatňujú svoje talenty v práci, môžu každý deň zdvíhať s úsmevom telefón, pochopiť želania klienta a pomáhať "stúpať po rebríku" celej firme. Cítim, že to musí rásť paralelne...ľudia i firma. Cieľ firmy je ako semienko. Potrebuje byť zasadené do prijímajúceho prostredia, pochopené, kŕmené denne dobrou energiou, pravidelne zalievané drobnými výsledkami, aby vyrástol pevný strom a v tom správnom období prinášal ovocie.

5. Kto sú Vaši klienti a čo im viete ponúknuť?

Naši klienti sú hoteliéri, podnikatelia aj individuálni klienti, ktorí poznajú význam, silu a krásu tkanín. Ale aj tí, ktorí to iba objavujú a hľadajú dobré riešenia. Ponúkame im to, čo potrebujú. Pomoc pri dotvorení krásneho interiéru, jedinečnej atmosféry, pri zdvíhaní latky v kvalite ich služieb, partnerskú a tvorivú spoluprácu, flexibilnosť a pružnosť.

5. Aké sú Vaše najúspešnejšie projekty?

V rámci našej práce je najúspešnejší každý projekt, ktorý odovzdáme. Teší nás rozrastajúca sa galéria realizácií, kde v tomto roku pribudol napríklad novootvorený päťhviezdičkový hotel APHRODITE PALACE ***** v Rajeckých Tepliciach. Určite nás posúva spolupráca partnermi ako Aquacity**** Poprad, Kukučka **** Tatranská Lomnica, novootvorená Laguna**** na Domaši ale napríklad aj slovenské veľvyslanectvo v Helsinkách.

No radosť nám robia všetky projekty, kde sa investori odvážia vytvoriť niečo odvážne a výnimočné a my sa môžeme na tom podieľať.

Našou druhou vášňou, srdcovým projektom je najväčší e-shop dekoria s bytovým textilom na mieru. Vďaka stovkám kvalitných európskych tkanín, tisícom kombinácií, šitiu na mieru, bezplatným vzorkám prispievame ku skrášleniu tisícok domácností na Slovensku. Elektronický obchod dáva úžasné možnosti a je na nás ako z nich čerpáme.

6. Ovplyvnila Vás kríza?

Poznám len krízu dobrých nápadov :-). Najlepší recept na krízu je odstrániť zo svojho života televíziu. Informácie si zásadne vyberám, rada čítam a ešte radšej mám konkrétne príbehy, inšpirácie úspešných ľudí.

7. Na čom staviate? Aké sú piliere Vášho podnikania?

Otvorenosť, komunikácia a akcia.

Otvorenosť k novým smerom, klientom, požiadavkám trhu, ku kolegom. Otvorenosť necháva všetky tie úžasné vlny inšpirácie doraziť k našim brehom. Bez nej by odumrel život vo firme. Komunikácia je mojou vášňou, cítim že slová majú veľkú silu. Slová na obchodných stretnutiach, webových stránkach, slová na pracovných poradách a samozrejme slová našich klientov...ich túžby a potreby. Slovo je mostom pre nádherné zhmotňovanie našich nápadov, tvorenie a budovanie vzťahov a štartérom akcie.

11. Ste mladá žena, matka a manželka plus podnikateľka. Čo Vás inšpiruje, motivuje ísť stále ďalej?

Asi u väčšiny podnikateľov je kumšt zladiť súkromný život s podnikaním. Roky som fungovala s horúcou krvou obchodníka. Čiastočne som prehodila výhybku po narodení mojej dcérky. A to je moja súčasná motivácia. Dcérku som, ako rozbehnutá podnikateľka, dala v dvoch rokoch do jasličiek. V štyroch mi povedala: "Mama ja chcem byť s Tebou." Základom komunikácie je počúvanie a počúvať vlastné dieťa znamená byť otvorený novému. J Dochádzku v škôlke sme teda ukončili, a ja sa venujem rozvoju firmy novým spôsobom. Objavila som silu timemanagmentu. Učím sa delegovať, držať sa zámeru a mnohému inému, aby som dozrievala ako žena, mama a zároveň dlhodobo rástla ako podnikateľka.