Zlá ekonomická situácia sa okamžite premietla do ceny akcií leteckých spoločností. Pokles hodnoty desiatich najväčších svetových prepravcov v prvých týždňoch po zavedení reštriktívnych opatrení dosiahol päťdesiat až osemdesiat percent.

Štátne finančné injekcie koncom augusta dosahovali v súhrne podľa odhadov analytikov TopForex okolo deväťdesiat miliárd dolárov. Tie najväčšie aerolinky pritom čerpali rádovo jednotky miliárd. Zrejme najväčší objem peňazí získali leteckí dopravcovia v Spojených štátoch (Delta Airlines, American Airlines, United Airlines, Southwest Airlines), ďalej v Nemecku (Lufthansa), Francúzsku (Air France-KLM) a vo Veľkej Británii (British Airways).

Ani masívna finančná podpora však problémy leteckých prepravcov nevyriešila. O aktuálnej kondícii vypovedajú nielen finančné výsledky za druhý tohtoročný kvartál, ale aj vývoj ceny akcií. Lufthansa, tretí najväčší letecký dopravca sveta, vykázala prevádzkovú stratu 1,7 miliardy eur, čo je najhorší výsledok v jej povojnovej histórii. Strata Delta Airlines, ktorá je podľa trhovej kapitalizácie aj tržieb najväčšou aerolinkou sveta, sa vyšplhala až na 3,8 miliardy dolárov, ak berieme do úvahy očistenie podľa medzinárodných účtovných štandardov.

Akcie aeroliniek sa držia na marcových úrovniach

Pokiaľ ide o vývoj akcií leteckých prepravcov, ich ceny sa prakticky nachádzajú na úrovniach porovnateľných s tretím týždňom tohtoročného marca, kedy sa prejavili následky karanténnych opatrení. Výnimkou je snáď len čínska letecká spoločnosť China Eastern, ktorej akcie sú asi o štvrtinu silnejšie, ako boli na konci marca. Je to dané tým, že Čína má určitý náskok oproti zvyšku sveta čo do uvoľňovania reštrikcií, a tiež tým, že Čína je z hľadiska leteckých služieb obrovský, a teda do istej miery sebestačný trh.

Blízka budúcnosť leteckej dopravy je veľmi neistá. Ešte pred letnými prázdninami sa objavovali predpovede, podľa ktorých by sa mohlo do konca tohto roka lietať na 50 až 60 percent oproti predkrízovému stavu. Niektoré letecké spoločnosti, ako napríklad American Airlines, však varujú, že ak nedostanú ďalšiu finančnú pomoc od štátu, začnú obmedzovať svoju prevádzku a zatvárať spojenia medzi menšími mestami.

Na českom trhu sa vo veľkom rieši budúcnosť domácej spoločnosti SmartWings, ktorá zatiaľ podporu na rozdiel od väčšiny svetových spoločností nedostala. Podľa Lex Covid zatiaľ požiadala o moratórium, čo je česká alternatívna dočasnej ochrany pred konkurzom. Ďalšie kroky ovplyvnia aj aerolinky ČSA, ktoré sú súčasťou skupiny Smartwings.

Autorka: Olívia Lacenová, analytička Topforex