Šéf Airbusu Guillaume Faury sa netají tým, že každý deň sleduje vývoj leteckej mapy. Inými slovami, prezerá si trendy, aké určuje pandémia a s tým súvisiace potreby aeroliniek. Vývoj hovorí jasne – v súčasnosti sú čoraz populárnejšie kratšie lety s menšími strojmi, aby sa jednoduchšie splnili bezpečnostné nariadenia. Výrobca zo starého kontinentu môže zvýšiť svoj náskok aj vďaka tomu, že Boeing má v ostatných mesiacoch za sebou jedno z najhorších období.

Aj preto nemôžu jeho predstavitelia príliš riskovať. Investície a odvážne ťahy naopak môže využiť vo svoj prospech práve Airbus. Ten aktuálne navyšuje výrobu lietadiel A320 a dokonca uvažuje aj nad strojmi na vodíkový pohon. Nejde o hudbu blízkej budúcnosti. Odhady hovoria o tom, žeby sa vodíkové lietadlá mohli na trh dostať zhruba v roku 2035. Asi nikoho by však neprekvapilo, ak by sa to pri dnešnom technologickom posune podarilo zrealizovať aj oveľa skôr.

Odvážnemu šťastie praje

„Je veľmi ľahké povedať, že vodík nie je palivo budúcnosti. Podobný skepticizmus sme však videli pri prelomových vynálezoch aj v minulosti. Napríklad pri technológii fly-by-wire, ktorá nahradila ručné ovládanie lietadla elektronickým zariadením. Pred 30 rokmi to bolo považované za príliš riskantné, dnes ide o nevyhnutnosť,“ uviedol Faury.

Zároveň dodal, že Covid-19 zmenil myslenie a požiadavky aeroliniek. Pravidelným mapovaním trhu dokáže Airbus reagovať na aktuálne potreby v leteckej doprave. Strelou do čierneho je aj typ A321XLR. „Aktuálny dopyt je zdá sa presne taký, na akom pracujeme. Povedal by som, že máme aj potrebné šťastie,“ dodal šéf výrobcu so sídlom v holandskom Leidene.  

Podľa hlavy Boeingu Davea Calhouna môže zámorská spoločnosť reagovať na model A321XLR v priebehu najbližšieho roka či dvoch. Medzitým však Airbus zaknihoval už viac než 450 objednávok a týmto číslom to určite neskončilo.