Dovtedy však čaká automobilový priemysel a všetky ďalšie zainteresované odbory, najmä IKT, ešte poriadny kus práce. Týka sa to hlavne dvoch najdôležitejších problémov, bez ktorých sa autonómne jazdenie nedočká širšej akceptácie – stopercentnej bezpečnosti a súvisiacej infraštruktúry.

Už fungujú

Súčasné špičkové bezpečnostné systémy dosahujú vysokú úroveň spoľahlivosti, či už ide o radarové, senzorické, kamerové alebo pozičné systémy. Autá dokážu rozoznávať prekážky na ceste, mimo cesty, vďaka prvkom umelej inteligencie sa učia predvídať čo sa stane v prípade, že ide o pohyblivé objekty. A následne reagovať tak, aby nedošlo ku vzniku kolíznej situácie. Dosiahnutie stopercentnej spoľahlivosti však zatiaľ viazne na skutočnosti, že systémy vyvíjajú rôzne súkromné spoločnosti, ktoré si svoje know-how chránia. Stopercentné zdieľanie informácií, potrebné pre zjednotenie do jedného, stopercentne fungujúceho systému kdekoľvek na svete, je preto kľúčovou otázkou blízkej budúcnosti.

Podpora z EU

Aj z tohto dôvodu Európska komisia podporuje iniciatívu Data for Road Safety (Dáta pre bezpečnosť na cestách), ktorá sa zameriava na dlhodobé nasadenie ekosystému Informácie o premávke a bezpečnosti (SRTI). Iniciatíva dosiahla mnohostrannú dohodu, v ktorej sa výrobcovia automobilov, dodávatelia automobilov, orgány cestnej premávky, členské štáty EÚ a poskytovatelia technológií na určovanie polohy zaväzujú k dlhodobej výmene bezpečnostných údajov.

Viac vedieť, viac zachrániť

Mnoho vozidiel je už teraz vybavených najnovšími technológiami, ktoré detekujú nebezpečné podmienky na ceste a varujú vodičov - napríklad na klzkých cestách. Prevádzkovatelia ciest môžu pomocou komplexnej infraštruktúry zistiť potenciálne nebezpečné oblasti. Tieto varovania však môžu byť prospešné i pre ostatných vodičov a prevádzkovateľov cestnej dopravy. Členovia skupiny Data for Road Safety sa snažia, aby bez ohľadu na značku automobilu alebo navigačnej aplikácie mali všetci vodiči v celej Európe prístup ku konzistentnému minimálnemu súboru bezpečnostných informácií, ktorý im môže pomôcť pri prijímaní informovanejších rozhodnutí, a tým zachráni mnoho životov.

Výmena údajov sa rozbieha

V priebehu pilotných testov od júna 2019 do októbra 2020 sa v rámci ekosystému zdieľali desiatky miliónov správ. Vozidlá preukázali, že sú schopné produkovať údaje pre päť z ôsmich kategórií SRTI nariadenia EÚ 886/2013 (nechránený priestor nehody, poškodené vozidlo, dočasne klzká vozovka, znížená viditeľnosť a mimoriadne poveternostné podmienky).

Zdieľaná bezpečnosť

Sprístupnenie SRTI sa už pozitívne prejavilo na vyššej bezpečnosti cestnej premávky v Európe. Pomohlo napríklad urýchliť nasadenie záchranných služieb a spoločností zaoberajúcich sa vyťahovaním vozidiel zo strany verejných orgánov. Presné miesto dopravných nehôd a poškodených vozidiel bolo v reálnom čase v priebehu niekoľkých sekúnd zdieľané s poskytovateľmi služieb, ktorí potom mohli včas varovať ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zmení to svet

Ešte väčšiu výzvu ako stopercentná bezpečnosť možno predstavuje vybudovanie súvisiacej infraštruktúry pre autonómne jazdenie. Autonómne vozidlá budú v drvivej väčšine elektromobily, vyžadujúce patrične hustú sieť nabíjacích staníc. A predpokladá sa, že prevažne pôjde o zdieľané vozidlá, akési robo-taxíky, ktoré  ľudia použijú podľa potreby ale nebudú ich vlastniť. Tieto dva faktory zákonite vyvolajú potrebu gigantických zmien v cestnej infraštruktúre.

Viac jázd, menej zápch

Odborníci odhadujú, že počet najazdených kilometrov vďaka autonómnym autám vzrastie o 25 percent, ale zápchy by sa vďaka ich zdieľaniu a inteligentným riadiacim systémom mali stať minulosťou. Autá začnú používať i ľudia, ktorí si ich nemôžu dovoliť vlastniť a tí, ktorí z rôznych príčin nemohli mať vodičský preukaz. Podľa odhadov v súčasnom New Yorku jazdí tretina áut dokola po uliciach len preto, že hľadajú lacné parkovanie alebo tak vyčkávajú, až si spolujazdec vybaví nákupy či úradné záležitosti...

Nekupujte, zdieľajte!

Riešenie sa volá zdieľaná autonómna mobilita (Shared Autonomuos Mobility – SAM). Vďaka nej by sa (samozrejme, ak bude v prevádzke systém podpornej infraštruktúry) napríklad v USA mohlo v roku 2030 realizovať až 9 percent všetkých jázd (cca 500 miliárd kilometrov) a do roku 2040 už celá polovica. Vyššia bezpečnosť, nižšie emisie či menšie nároky na parkovacie plochy by takto mohli priniesť úspory vo výške 850 miliárd dolárov. Zhruba rovnakú sumu si však vyžadujú investície do zlepšenia kvality amerických ciest, pretože iba 41 percent z nich spĺňa kritérium pre „dobrú jazdu.“ Zlé cesty totiž predstavujú pre autonómne vozidlá veľkú prekážku. A stav v Európe či na Slovensku sa od Ameriky veľmi nelíši...

Nový obraz

Cesty, určené pre autonómne jazdenie, by mohli vyzerať inak ako tie dnešné. Nemusia byť také široké, nemusia mať vysoké obrubníky, zábrany, zvodidlá. Semafory a celý signalizačný systém je dnes orientovaný na človeka – v budúcnosti ho budú musieť vedieť „čítať“ iba autá samotné... Ľudia by si nemuseli pri svojich domoch zriaďovať státie, no na druhej strane by sa zvýšila potreba veľkých servisných a nabíjacích areálov na okrajoch aglomerácií. Ďalším nevyhnutným prvkom novej infraštruktúry sa stanú mobilné uzly, kde budú môcť cestujúci vymeniť jeden druh dopravného prostriedku za iný (napr. auto-metro a pod.).

IT diaľnice sa zapĺňajú

Autonómne jazdenie predstavuje odvážnu víziu, ktorá však vďaka obrovskému pokroku v komunikačných technológiách doslova stojí za dverami. Preteky o zavedenie prvých autonómnych áut naberajú na rýchlosti, pretože okrem tradičných automobiliek do nich vstupujú noví, silní hráči ako Google, Apple, Waymo, Uber či Lyft. Nech sa už z nich presadí ktokoľvek, verme, že skutočnými víťazmi budeme v konečnom dôsledku my, obyčajní užívatelia.

Nové výzvy z počítačového sveta

Automobily bez vodiča budú mať neuveriteľne sofistikované systémy vrátane vysoko výkonných počítačov a zvyšujúceho sa počtu senzorov pokročilých asistenčných systémov. Tieto systémy budú generovať obrovské množstvo dát, ktoré si budú vyžadovať sofistikovanú elektronickú podporu vrátane vysokorýchlostných dátových uzlov, prepojení, káblov a zostáv. Vnútro auta bez vodiča bude doslova informačnou diaľnicou a dátové toky budú prebiehať paralelne alebo rôznymi smermi. Tu je šesť najdôležitejších podmienok, aby to celé mohlo fungovať na sto percent a bezpečne:

  • Architektúra systémov musí byť robustná a zálohovaná v reálnom čase
  • Musí spĺňať nároky na rastúce požiadavky po vysokorýchlostných dátach
  • Bezpečnosť a ďalšie aplikácie si vyžadujú spoľahlivé externé pripojenie
  • Kvalita a spoľahlivosť autonómnej jazdy sú nemeniteľné
  • Stále viac elektrifikované automobily si budú vyžadovať nový prístup k bezpečnosti
  • Dizajn automobilov novej generácie si bude vyžadovať miniaturizované riešenia

Nečakané komplikácie

Najnovšia výzva pre odvetvie autonómnych vozidiel znie dosť čudne: Ako zaistiť cestujúcim, že auto, do ktorého nastupujú, je bez vírusov, aj keď nemá vodiča? Spoločnosti, prevádzkujúce zdieľané vozidlá, musia reagovať na obavy ľudí, ktorí cestujú v uzatvorenom priestore bez toho, aby vedeli, či v ňom predtým necestoval infikovaný človek... Spoločnosť Waymo, prevádzkujúca zdieľané autonómne taxíky v americkom meste Phoenix, musela pre pandémiu pozastaviť svoje služby.

Waymo, dcérska spoločnosť koncernu Google Alphabet Inc., momentálne rieši zavedenie systému pravidelnej dezinfekcie svojich autonómnych vozidiel medzi jednotlivými jazdami. Zároveň hľadá spôsoby, ako upraviť tieto vozidlá tak, aby boli hygienicky bezpečné aj v prípade, že sa medzi dvoma jazdami nestihnú vrátiť na domovskú základňu kvôli „očiste.“