Kiná, fitnescentrá, koncerty, neobmedzené cestovanie či iné dovtedy bežné aktivity vypadli z nášho zoznamu každodenných radostí a vracajú sa doň len pomaly. Čo však počas žiadnej krízy nemôžeme oželieť, je jedlo. Spôsob stravovania sa v dôsledku obmedzení dramaticky zmenil, no človek jesť neprestal. Nútený pobyt doma mnohých znova vyhnal ku sporákom, ale nehladovali ani tí, čo boli zvyknutí na hotové jedlo. Donáškové služby im ho doniesli až pred dvere bytu či kancelárie.

Typickí „menučkári,“ ktorí v čase obeda zaplavovali vývarovne, reštaurácie či podniky s rýchlym občerstvením, ostali radšej v kanceláriách a nechali sa obslúžiť. Šťastie pre tých, čo jedlá varili, ale ich podniky museli ostať zatvorené. A ešte väčšie šťastie pre tých, čo boli schopní navarené zobrať a čo najrýchlejšie ho doručiť hladovým krkom pracujúcich. Donáškové služby sa stali všednou realitou, nie výnimkou.

V záujme prežitia

Tisícky slovenských, nazvime ich po starom „podnikov verejného stravovania,“ museli v záujme prežitia siahnuť po donáškových službách. Menšie z nich riešili rozvoz vlastnými silami, brigádnikmi, väčšie využili služby špecializovaných donáškových firiem. Mnohé doručovacie služby pridali do svojho roznáškového portfólia k spotrebnému tovaru i jedlo, ale najväčší podiel na trhu obsadili špecializované firmy, ktoré u nás pôsobili už pred rokom 2020, majú potrebné skúsenosti, personálne i technické vybavenie. Explozívny nárast výkonov počas krízy zaznamenali najmä v slovenských mestách. 

Bolt, Wolt, Bistro a tí druhí

Silnú trojku v roznáške jedla predstavujú tri značky, ktoré rozbiehali odvážni mladí ľudia ako perspektívne start-upy prakticky od nuly. Ide o moderné koncepty podnikania mladých, určené prevažne mladým. Ich stravovacie návyky sú najmä v mestách dosť odlišné od zažitej klasiky, čo traja králi dokonale využili, keď identifikovali medzeru na trhu medzi zákazníkom a ponúkanými službami. Základom myšlienky je nečakať, až stravník príde sám, ale aktívne mu „podsúvať“ jedlo prakticky až pod nos.

Šetrí to čas

Pochopiteľne, čas obedňajšej prestávky treba využiť čo najefektívnejšie, takže pre zákazníkov je ponúkaná úspora času kľúčová výhoda. K tomu treba prirátať aj isté prvky komfortu, ktoré doručovanie jedla predstavuje – nemusíme za jedlom chodiť či jazdiť, čo získava na atraktivite najmä v obdobiach zlého či chladného počasia. Časté sú tiež objednávky na večer domov alebo cez víkendy, ak čakáte hostí a nemáte kedy pripravovať slávnostnú tabuľu. Zákazníci akceptovali i vyššiu cenu za doručené jedlo – veď v časoch krízy aj tak nemali kde míňať...

Všetko je online

Základný prvok v systéme doručovania jedla predstavuje internetová komunikácia, ktorá umožnila jeho masové rozšírenie. Pre výber jedla z ponuky, objednávku i zaplatenie stačí niekoľko klikov na počítači alebo mobile, na ktorých drvivá väčšina klientely beztak „fičí“ po celý deň. Mobilné aplikácie zvyšujú rýchlosť a presnosť rozvozu či komunikáciu so zákazníkom s cieľom spoľahlivo doručiť objednané jedlo v čo najkratšom čase.

„Zelené“ stravovanie

Keďže ide o „mladé“ podniky pre mladých, snažia sa svoj imidž budovať podľa ich názorovej orientácie, s dôrazom na ekologickosť prevádzky. A tak sú mladí klienti spokojní, keď im doručovacia spoločnosť garantuje službu s nulovými emisiami CO2 – teda v mestách prevažne na bicykloch či kolobežkách a tam kde to nie je možné aspoň elektromobilmi.

Rozprávkový príbeh

Pre moderné doručovacie služby v gastrosektore je typický úspešný príbeh fínskeho Woltu. Start-up z Helsiniek začínal v roku 2015 s doručovacími službami pre desať tamojších reštaurácií. Zakldateľ a doterajší šéf firmy Miki Kuusi využil na rozbeh firmy financie z tzv. crowdfoundingu, pričom jeho najväčšími investormi sa stali renomované medzinárodné spoločnosti ako 83North, Highland Europe, Goldman Sachs Growth Equity, EQT Ventures a Vintage Investment Partners.

Rekordné čísla vďaka pandémii

Za päť rokov sa firma neuveriteľne rozrástla a dnes spolupracuje s vyše 50 000 (!) reštauráciami v 23 krajinách, 200 mestách a využíva asi 110 000 kuriérov. Pochopiteľne, pandémia priniesla asi trojnásobné zvýšenie obratu, čo sa prejavilo aj v hospodárskom výsledku za minulý rok. Z pôvodne očakávanej straty 45 miliónov dolárov sa stal čistý zisk vo výške 345 miliónov! Súčasne si vzhľadom na novú situáciu u Kuusiho podávali kľučku noví investori, od ktorých do pokladne Woltu natieklo ďalších 662 miliónov dolárov.

Premyslená expanzia

Wolt však nespí na vavrínoch a všetky peniaze investuje do ďalšieho rastu. V priebehu vlaňajšieho roka začal okrem jedla ponúkať donášku aj ďalších komodít ako sú zelenina a ovocie, drogéria, kozmetika, krmivo pre domáce zvieratá či farmaceutické výrobky. Ako povedal Miki Kuusi, „pôsobíme v mimoriadne konkurencieschopnom a dobre financovanom odvetví a posledný vývoj nám umožňuje začať realizovať dlhodobé ciele v oblasti expanzie na rôznych trhoch. Keď rozmýšľame o najbližších krokoch vpred, môžeme vďaka silnej pozícii počítať s investíciami do našich ľudí, technológie a trhov.“ A to si Wolt plánoval pred vypuknutím krízy požičať pre rok 2020 ďalších 100 miliónov dolárov na pokrytie výdavkov pre ďalší rozvoj firmy...

Rýchly nástup

Na Slovensku začala fínska firma pôsobiť v tesne pred vypuknutím krízy na jeseň roku 2019 a po urýchlení rastu v dôsledku pandémie v súčasnosti zabezpečuje donáškovú službu pre asi tisíc reštaurácií. Čo sa týka typu jedla, prevládajú tradičné hamburgery a pizza, ale stále viac sa presadzujú aj vegetariánske či vegánske jedlá, pričom cena jednej objednávky sa najčastejšie pohybuje medzi 10 a 15 eurami. Ambíciou firmy je vytvoriť aplikáciu na spôsob otvoreného obchodného domu s rôznym, kuriérsky doručiteľným tovarom, ktorý by mal zákazník doma do 30 minút od objednávky.

Od ľudí k jedlám

Trochu odlišný príbeh ponúka na Slovensku estónsky Bolt, ktorý v našich mestách začínal ako taxislužba a od polovice minulého roka rozváža i jedlo pod značkou Bolt Food. V súčasnosti je služba k dispozícii v Banskej Bystrici, Bratislave, Nitre a Košiciach. Kuriéri so zelenou termotaškou rozvážajú jedlá či potraviny z viac ako tisíc prevádzok vrátane vinární, pekární, cukrární či kvetinárstiev. Služby Bolt Food ľudia na Slovensku najviac využívajú v piatok a v nedeľu večer.

Slovenský príklad

Tretím a najväčším hráčom na trhu rozvážky jedál je slovenské Bistro, ktoré rozbiehalo svoju činnosť už v roku 2013 a odvtedy si stihlo zazmluvniť vyše dvetisíc reštaurácií po celom území Slovenska. Ročne využije služby tejto spoločnosti vyše pol milióna zákazníkov. Spoločnosť Bistro donedávna patrila mediálnemu domu Ringier Axel Springer Media AG, ten ju však v polovici tohto roka predal za 50 miliónov eur, aby sa mohol sústrediť na svoj core biznis v oblasti médií.

Perspektívna budúcnosť

Novým majiteľom Bistra.sk sa stal medzinárodný gigant Just Eat Takeaway, ktorého globálnu identitu ako aj európsku technologickú IT platformu Bistro prevezme. Just Eat Takeaway.com patrí medzi globálnych lídrov v online donáške jedla a je jednotkou na viacerých trhoch v Európe, čo pomôže Bistro.sk posunúť sa do ďalšej fázy vývoja a rastu.

Kto je kto alebo traja králi v kocke

Bolt

Estónska spoločnosť so sídlom v Talline vznikla v roku 2013 a je poprednou európskou platformou mobility zameranou na zvýšenie dostupnosti, pohodlia a zodpovednosti v oblasti mestského cestovania. Rozsah služieb siaha od taxislužby cez mikromobilitu s kolobežkami a elektrickými bicyklami až po doručovanie jedla, potravín a balíkov. Platformu Bolt pre prepravu osôb využíva asi 1,5 milióna vodičov. Bolt založil Markus Villig v roku 2013 a má vyše 75 miliónov zákazníkov vo viac ako 45 krajinách. Všetky jazdy Boltom v Európe sú v rámci zeleného plánu uhlíkovo neutrálne, čo vyplýva z dlhodobého záväzku znížiť ekologickú stopu spoločnosti.

Wolt

Spoločnosť založilo v roku 2014 v Helsinkách 6 spolumajtieľov vrátane dnešného prezidenta firmy Miki Kuusiho. Firma priamo zamestnáva 3200 ľudí v 23 krajinách, v ktorých pôsobí a má v súčasnosti vyše 12 tisíc registrovaných zákazníkov. V roku 2020 sa umiestnila ako druhá v rebríčku tisícky najrýchlejšie rastúcich spoločností, zostavenom novinami Financial Times. Okrem európskych krajín pôsobí aj v Kazachstane, Gruzínsku, Azerbajdžane, Izraeli a Japonsku.

Bistro

Slovenská firma, ktorá donedávna patrila pod mediálnu spoločnosť Ringier Axel Springer Media AG, vznikla v roku 2013 a začínala prakticky od nuly. Dnes registruje asi 700 tisíc zákazníkov, pričom spolupracuje s vyše 2000 reštauráciami. Cez sociálne siete aktívne komunikuje so zákazníkmi a zostavuje na základe ich skúseností hodnotenia partnerských retšaurácií. Ponúka službu ponuky denného menu z vybranej reštaurácie každý deň ráno do mailu.