Záujem o franchisové koncepty z roka na rok stúpa. A potvrdzujú to aj aktuálne zistenia, ktoré hovoria o historicky najväčšom záujme o tvorbu lokálnych konceptov. „Kontaktujú nás podnikatelia z rôznych oblastí, či už ide o služby, alebo rôzne distribúcie produktov. Uvažujú o expanzii formou franchisingu alebo sa jednoducho chcú sa dozvedieť viac o tejto forme podnikania,“ prezrádza pre Zisk manažment Marian Paták, prezident Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA). 

Podľa predbežných odhadov mali byť v roku 2018 trendom street food a servis pre gastronómiu. Naplnili sa teda tieto predpoklady? Marian Paták spresňuje, že celosvetovo určite áno. „Nastavené trendy posúvajú franchisingové podnikanie ďalej a už historicky všetky oblasti gastronómie franchisingu prajú,“ poznamenáva prezident SFA. „Rovnako ako čokoľvek iné, franchisy prechádzajú trendmi, kde určite produkty a služby postupne získavajú či na druhej strane strácajú popularitu. Z pohľadu trhu vychádzame zo štatistík najvyspelejších trhov (USA, Austrália a Európa), ako si vedú jednotlivé odvetvia a či vykazujú rast alebo stagnáciu.“

Zaujímavý trend: starostlivosť o ľudí i o vlastné zdravie

Ako ďalej Marian Paták poznamenáva, v poslednom čase ho prekvapila istá franchisa, pôvodom z Ruska (donáška pizze DODO PIZZA), kde mladý človek postavil franchisingový koncept v roku 2008 a v súčasnosti prevádzkuje približne 500 prevádzok v 12 krajinách s celkovými ročnými tržbami skoro 250 miliónov dolárov.

„Na tejto firme má prekvapil ich vysoko sofistikovaný IT systém a úplná verejná transparentnosť celého podnikania. Inými slovami – klobúk dole. Zároveň tento koncept ukazuje trend, ktorým sa bude franchise podnikanie uberať.“ Medzi nové trendy pre rok 2019 možno zaradiť služby pre deti, starostlivosť o seniorov, zdravie a fitnes, internetový a elektronický predaj, ale i služby. „Z pohľadu franchisantov vidíme zmenu v omladzovaní partnerov, ktorí začínajú podnikať, a zväčšuje sa počet žien, ktoré si otvárajú svoje pobočky.“

Problémom je meniť myslenie ľudí

Podľa štatistík je zhruba zo 150 konceptov 110 zahraničných, 40 domácich. Častou otázkou v praxi je, prečo sa na Slovensku darí najmä zahraničným konceptom. „V prvom rade je to veľkosť trhu, kúpna sila a myslenie ľudí. Franchisové podnikanie je v prvom rade biznis a aby bol úspešný, musíte byť schopní tvoriť zisk. Je založený na zdieľaní know-how, za ktoré vám franchisant platí určitý malý percentuálny odvod,“ spresňuje Marian Paták.

Ak sieť nemá určitú veľkosť a tento príspevok vám nevie financovať obslužný systém a rozvoj siete, dochádza k strate a musíte svoje podnikanie dotovať. Zahraničné systémy vedia využívať podporu aj v rámci iných krajín, preto dokážu byť ziskové. „Častým problémom je myslenie ľudí. Tí často nie sú ochotní platiť za know-how, mentálne im to nesedí a majú pocit, že koncept nemá hodnotu. Ale zlepšuje sa to,“ spresňuje prezident SFA s úsmevom.

Pri rozbiehaní franchise konceptu majú nové firmy často viacero starostí. V súčasnej dobe je to najmä to, že im chýbajú kvalifikovaní ľudia. „Ďalšou prekážkou je vytrvalosť. Často si franchisanti myslia, že zakúpením licencie pôjde všetko hneď a samo, bez ich pričinenia. Takto to nefunguje – je to podnikanie ako každé iné. Samozrejme, overený systém a známa značka pomôžu, ale čas sa nedá oklamať,“ konštatuje Paták.

Tvrdá franchisa má na Slovensku zelenú

Veľa sa v praxi hovorí o mäkkej a tvrdej franchise – ktorý z týchto konceptov je pre našincov viac príťažlivý? Podľa Mariana Patáka sme na Slovensku viac nastavení na tvrdú franšízu. „Tá vo svojej podstate pevne definuje všetky pravidlá, ako má vyzerať podnikanie, a franchisant musí dodržiavať systém tak, ako bol vytvorený, môže sa odkloniť naozaj len v maličkostiach. Na druhej strane je tento systém bezpečnejší a lepšie sa dajú predvídať výsledky podnikania.“

Čo sa týka soft, teda mäkkej franchisy, na Slovensku ešte nie je bežne rozšírená, ale dajú sa pozorovať určité náznaky. Veľmi to podľa slov prezidenta SFA závisí od typu podnikania brandu ako takého. „Ak je značka silne poziciovaná na trhu, s jasným vizuálom pobočiek, asi ťažko by ste nechávali priestor na tvorenie pre franchisanta. Naopak, keď značka vzniká a filozofiou zakladateľa je nechávať priestor na realizáciu franchisantom s minimálnymi návodmi, tak je to poriadku.“

Čo odlišuje úspešné siete od neúspešných?

Úspešná sieť je tvorená úspešnými franchisantmi. Úspešný franchisant musí mať hlavne podnikateľské myslenie. Talent je určite výhodou, ale nie podmienkou. „Franchisant hlavne musí byť stotožnený s konceptom, ktorý prevádzkuje. Tiež mal by dodržiavať rady franchisora, ktorému primárne ide o to, aby jeho franchisanti boli úspešní, nakoľko jeho zisk závisí od úspešnosti celej siete. Na druhej strane je veľmi dôležité, aby aj franchisor pracoval so sieťou a identifikoval, ktorému partnerovi treba pomôcť s určitými činnosťami,“ uzatvára Marian Paták s dodatkom, že viac sa k tejto téme môžete dozvedieť 22. októbra na 3. ročníku odbornej konferencie Podnikajte s franchisingom.sk.

Článok je krátený pre účely webu. Celý ho nájdete v časopise Zisk manažment.