Najprv si poďme otvorene povedať, že za posledných pár rokov sa veci okolo nás výrazne zmenili a veľmi ľahko sa môže stať, že naše staré návyky a metódy prestali fungovať. Kedysi stačilo spraviť „revíziu“ plánov a cieľov raz za rok. V časoch budovania socializmu sa plánovalo na 5 rokov dopredu a plány sa plnili na 110 %. No dnešná doba si vyžaduje dynamickejší prístup. Ak chceme dosiahnuť ciele, musíme oveľa lepšie plánovať „pákové aktivity“ a zároveň mať systém ako ich pravidelne revidovať.

Pákové aktivity sú tie, ktoré nás najrýchlejšie a najefektívnejšie vedú k dosiahnutiu cieľa.

Obrázok: niečo, kde by bola páka 

Nedávno som školil vo firme, kde účastníci na školení Time managementu tvrdili, že všetko je priorita a všetko je dôležité. To je často problém pri rozhodovaní sa a schopnosti rozlíšiť, čo je naozaj dôležité a čo sú naši zlodeji času. Je preto dobré, pravidelne si položiť niekoľko otázok:

ČO (KTO) URČUJE MOJE AKTIVITY V PRÁCI?

AKO SA ROZHODUJEM ČO UROBÍM AKO PRVÉ?

AKÉ % MOJICH AKTIVÍT JE „MUST DO“?

AKÉ % MOJICH AKTIVÍT SI VYBERÁM JA, ABY SOM DOSAHOVAL DLHODOBÉ VÝSLEDKY?

JE TO ČO ROBÍM EFEKTÍVNE A DOVEDIE MA TO NAJRÝCHLEJŠIE K CIEĽU?

MÔJ „FŇUKACÍ ZOZNAM“ NA BUDÚCI TÝŽDEŇ.

Asi si teraz hovoríte čo je to ten fňukací zoznam – sú to aktivity a oblasti, o ktorých „fňukám“, že by som ich mal urobiť, ale nemám na to čas. Problém týchto aktivít je často ten, že úlohy sú veľmi komplexné. Na druhej strane to môžu byť úlohy, ktoré nás nebavia a preto máme milión výhovoriek ako sa to nedá.

Skúste si spomenúť, o čom často rozprávate, ale nič nerobíte pre to, aby sa to zmenilo? Zoberte si teraz hneď do ruky papier a pero a napíšte si, čo ste v poslednom období najviac zanedbávali? Aktivity, o ktorých viete, že je potrebné urobiť, ale z nejakého dôvodu to nerobíte! To je Váš fňukací zoznam. Máte ho? Ak áno tak si teraz zoberte problém, o ktorom rozprávate najviac a rozhodnite sa, či s ním idete niečo robiť... Je možné, že niekedy „fňukáme“ o veciach, ktoré nevieme zmeniť. Tak potom načo je dobré míňať čas a energiu na to, čo zmeniť nejde?

Tu si pomôžem aj citátom, ktorý mám veľmi rád:

„Bože, daj mi pokojnú myseľ, aby som prijal veci, ktoré zmeniť nemôžem. Daj mi silu, aby som zmenil veci, ktoré zmeniť môžem. A daj mi múdrosť, aby som rozlíšil jedno od druhého.“

Reinhold Niebuhr

Prestavte si, čo sa stane, ak to budete robiť pravidelne? Naučíte sa veci okolo seba reálne meniť a rozhodovať sa, čo je dôležité a čo je naozaj priorita. Po krátkom čase zistíte, že fňukáte čoraz menej.

Vytvorte si nový návyk. Každý týždeň venujte 10 -15 minút tomu aby ste sa pozreli na všetky vaše role a oblasti zodpovednosti. Napríklad, ja som lektor, obchodník, mal by som sa venovať marketingu, starostlivosti o zákazníkov, ale som aj manžel, otec a brat. Ktorá z týchto oblastí je momentálne najviac zanedbávaná? Po tomto uvedomení si naplánujete „pákovú aktivitu“. Položte si otázku, čo môžem v tejto oblasti urobiť? A hľadajte čo najefektívnejšiu alebo najjednoduchšiu aktivitu, ktorú buď hneď urobíte alebo si ju naplánujete do kalendára na budúci týždeň.


Tajomstvo úspechu je vo vytrvalosti a pravidelnosti:

NASTAVTE SI „PÁKOVÉ“ AKTIVÍTY NA BUDÚCI TÝŽDEŇ PRESKÚMANÍM KRITICKÝCH CIEĽOV A GRAFU ROLÍ A OBLASTI ZODPOVEDNOSTÍ.

KAŽDÝ TÝŽDEŇ IDEÁLNE V ROVNAKOM ČASE SA ZAMYSLITE NAD TÝM, KTORÉ „PÁKOVÉ“ AKTIVITY UROBÍTE?

DAJTE SI ICH DO KALENDÁRA A UROBTE ICH.

„TRÉNUJTE SVOJU DISCIPLÍNU A TEŠTE SA Z VÝSLEDKOV.“ 

Tento jednoduchý mechanizmus nás naučí raz týždenne sa zastaviť a pozrieť sa na to, čo sme tento týždeň zvládli, čo sa nám podarilo. Nebuďme iba kritickí a nespokojní, naučme sa aj potešiť z toho, čo sme zvládli. Okrem toho, ak budeme sledovať, v ktorých oblastiach sme neboli takí aktívni ako by sme chceli, budeme môcť zabrániť veľkým chybám a zlyhaniam. No a tým, že budeme plánovať „pákové aktivity“, sa učíme tomu ako pracovať efektívne. Ak ani toto pravidelné upravovanie nepomôže tak, je treba zvážiť prehodnotenie cieľov a priorít.

Pretože žijeme v časoch neustálych zmien. Aj priority a ciele potrebujeme častejšie aktualizovať a prispôsobovať. Ak ste majiteľom firmy, potrebujete nastaviť správne ciele a naučiť sa ako ich kaskádovať na všetky úrovne riadenia.