„Nie, to nie je scéna z hororu, ale situácia, s ktorou sa vo svojej práci stretávame pomerne často,“ hovorí Martin Surový, konateľ spoločnosti BENETIP services, s. r. o.

Často sa stáva, že si zamestnanec nájde inú prácu, ktorá mu vyhovuje viac. Je to prirodzená súčasť pracovného trhu. Komplikácie však nastanú, ak chce zamestnanec nastúpiť do novej práce ešte pred skončením jeho výpovednej doby. Je totiž prirodzené, že nový zamestnávateľ bude naliehať, aby k nemu nastúpil čo najskôr. Tí nekorektnejší sú ochotní zájsť až tak ďaleko, že si vybavia práceneschopnosť (PN) alebo dokonca „natvrdo“ absentujú v práci, veď čo im už môžete urobiť?

Často rozhodne vhodný kompromis

Tým vzniká pre vás ako zamestnávateľa veľmi ťažká situácia. So zamestnancom sa predsa nechcete rozísť v zlom, aby si dokončil svoju prácu, kompletne odovzdal účtovnú agendu, prípadne zaškolil svojho nástupcu. V takom prípade sa siaha po kompromise – zamestnávateľ a zamestnanec sa dohodnú na skončení pracovného pomeru ešte predtým, ako skončí štandardná výpovedná lehota. Výsledkom je, že vaša spoločnosť má len veľmi málo času na vypísanie voľnej pracovnej pozície, zorganizovanie výberového konania a nájdenie najvhodnejšieho kandidáta.

Najžiadanejší sú ihneď „rozchytaní“

Ako je dnes známe, nájsť nového vyhovujúceho zamestnanca (a ešte k tomu rýchlo) nie je vôbec jednoduché. Na pracovnom trhu je veľká konkurencia a počet kvalitných ľudí, ktorí sú ihneď dostupní, je minimálny. A tých spravidla ihneď berú najžiadanejší zamestnávatelia, ktorí im vedia ponúknuť najlepšie podmienky. Takže s najväčšou pravdepodobnosťou musíte siahnuť po niekom, kto už prácu má a presvedčiť ho, aby k vám prešiel. Lenže v tom prípade on sám musí dať výpoveď a prečkať výpovednú lehotu.

Niekoľkomesačné vákuum je problém

Výsledkom je, že medzi odchodom starého účtovníka a nástupom nového môže vzniknúť (a často aj vznikne) niekoľkomesačné vákuum. Toto sa ešte môže predĺžiť, ak sa vám nedarí vybrať vhodného účtovníka. Často tak musíte siahnuť aj po oveľa horšom kandidátovi, ktorý nespĺňa všetky vaše kritériá – stačí, že je dostupný ihneď. Účtovníctvo a termíny nepočkajú… Takisto sa môže stať, že nový zamestnanec nakoniec nenastúpi, aj keď je už všetko dohodnuté (rozhodne sa ostať v starej práci, prípadne dostane lepšiu ponuku). Celý výberový proces sa tak musí začať odznova a čas nemilosrdne uteká.

Poznáme riešenie na záchranu situácie

V takejto situácii sa spoločnosti obracajú na nás. Pomáhame im preklenúť túto niekoľkomesačnú absenciu účtovníka. Napríklad nedávno sme mali zamestnávateľovi vypomôcť len po dobu dvoch mesiacov a nakoniec k nim nový zamestnanec nastúpil až po pol roku.

Niekedy dokonca zistíme, že starý zamestnanec po sebe zanechal v účtovníctve (ne)vybuchnutú bombu – chaos, nespracované podklady, zlé výkazy i premeškané termíny. V najhorších prípadoch je vtedy potrebné pristúpiť až k celkovej rekonštrukcii účtovníctva. Vtedy naozaj netreba na nič čakať, treba vyhrnúť rukávy a zachrániť situáciu.