Na pracovnom portáli Profesia.sk od začiatku roka do polovice novembra evidovali presne 20 747 pracovných ponúk v manažmente a 2 806 voľných miest vo vrcholovom manažmente. Manažérske pozície najviac podľa Nikoly Richterovej, PR manažérky portálu Profesia, inzerovali ich najmä zamestnávatelia v odvetviach personálne poradenstvo, IT, automobilový priemysel, maloobchod, poradenské a konzultačné služby, bankovníctvo či veľkoobchod. Ak ste si teda našli vhodnú ponuku, ktorá vás zaujala, pred pracovným pohovorom si urobte prehľad o platoch v odbore, v ktorom pôsobíte. Platové prieskumy a porovnania vám ukážu, v akých orientačných číslach sa pohybuje platové ohodnotenie manažérov. 

Zamestnávatelia chcú ľudí s niekoľkoročnou praxou

Aké najčastejšie požiadavky kládli v posledných mesiacoch firmy na manažérov? Všeobecne podľa Nikoly Richterovej platí, že zamestnávatelia, ktorí hľadali ľudí na manažérske pozície, vyžadovali najmä predchádzajúce manažérske skúsenosti a niekoľkoročnú prax v danom odbore.

Nestáva sa totiž, že by do firmy na manažérsku pozíciu prijali človeka, ktorý nemá predchádzajúce skúsenosti s vedením ľudí. Vtedy je častejšie, že na miesto manažérov povýšia zamestnanca, ktorý už vo firme pôsobí dlhšie,“ tvrdí PR manažérka. Požiadavky zamestnávateľov sú špecifické najmä pri IT manažmente. V tomto prípade totiž presne zadávajú napríklad to, aké programy majú uchádzači o prácu ovládať.

V prípade manažérskych pozícií môžeme častejšie vidieť aj požiadavky na znalosti cudzieho jazyka. Je to však logické, keďže manažéri často komunikujú aj so zahraničnými partnermi, prípadne chodia na zahraničné cesty. Úplnou samozrejmosťou je znalosť cudzieho jazyka v zahraničnej firme,“ objasňuje Richterová. Pokiaľ ide o uchádzačov, problémom u nich môžu byť často jazyky alebo pracovné skúsenosti. Keďže firmy pri manažérskych pozíciách vyžadujú často niekoľkoročnú prax, z tohto dôvodu je zháňanie ľudí na manažérske pozície často náročnejšie ako hľadanie zamestnancov na nižšie pozície.

Pracovali ste u konkurencie? Budete žiadaní

Stále častejšie možno v praxi vidieť, že najmä pri manažéroch hľadajú firmy nových zamestnancov aj takou formou, že priamo s ponukou práce oslovujú zamestnancov v konkurenčných firmách. Podľa Nikoly Richterovej je to, samozrejme, spôsobené najmä situáciou na trhu práce, keď sa na Slovensku neustále zvyšuje počet voľných pracovných pozícií. A to nie kvôli tomu, že by sa prepúšťalo, ale najmä preto, že firmám sa ekonomicky darí, a preto rozširujú svoje činnosti a potrebujú väčší počet zamestnancov.

Treba však zároveň dodať, že v takýchto prípadoch, keď firmy oslovujú zamestnancov iných firiem, sú títo uchádzači pre zamestnávateľov zvyčajne drahší ako uchádzači, ktorí priamo reagujú na ponuku práce. Je to spôsobené tým, že v takýchto prípadoch musia spoločnosti vyslovene namotivovať zamestnanca k tomu, aby z jednej firmy odišiel do tej druhej. Väčšinou to musia byť výrazné benefity, pričom na čele týchto výhod bývajú najmä výrazne lepšie platové podmienky,“ dodáva PR manažérka.

Okrem odbornosti rozhodujú aj ľudské vlastnosti

Množstvo ľudí považuje miesto manažéra za najvyšší kariérny cieľ, ktorý môže dosiahnuť. Uchádzači o prácu si však v prvom rade musia uvedomiť, že okrem vysokého platu vyžaduje táto pozícia aj množstvo znalostí a povinností. „Manažér musí dôverovať svojim ľuďom, mať dobré schopnosti viesť ľudí, či odolnosť voči stresu. Ak týmto manažér nedisponuje, môže mať veľké problémy. Bohužiaľ, naozaj môžeme vnímať, že nie každý uchádzač o manažérske pozície si daný fakt uvedomuje,“ objasňuje Nikola Richterová. Personalisti vo firmách preto skutočne pri výbere zamestnanca na pozíciu manažéra nepozerajú iba na odborné znalosti a skúsenosti, ale aj na ľudské vlastnosti.

Názory z praxe: Hľadáme správnych manažérov na správnom mieste

Otázka: Kam budú smerovať aktuálne trendy, čo sa týka hľadania pracovných síl z radov manažmentu firiem?

Silvia Füziková, Recruitment Partner & Employer Branding Specialist Henkel Slovensko

V našej spoločnosti sme presvedčení, že je mimoriadne dôležité využívať čo najviac transparentné platformy vyhľadávania, najmä v prípade vyšších pozícií (napríklad LinkedIn-u na „active search“). Ďalším pilierom úspešného vyhľadávania potenciálnych kandidátov je rozvíjanie recruitmentu, či už sa to týka mäkkých zručností alebo aktívneho využívania nových trendov. V rámci vyhľadávania budúcich kolegov sa okrem iného sústreďujeme aj na zvýšenie gramotnosti študentov prostredníctvom aktivít na vysokých školách a univerzitách /trhoch práce.

Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia

Hľadáme dlhodobé partnerstvo s našimi zamestnancami. Máme množstvo ľudí, ktorí u nás pracujú dlhšie ako päť rokov. Snažíme sa vytvárať prostredie, v ktorom ľudia môžu kariérne rásť. Osvedčilo sa nám zamestnávanie študentov na tzv. ‚trainee‘ pozície. Po ukončení štúdia našli u nás trvalé zamestnanie už viacerí kolegovia. Zároveň sa nám osvedčil princíp referencie pri hľadaní kandidátov na vyššie pozície. Pohybujeme sa v biznis prostredí, kde je limitovaný počet vhodných kandidátov, preto je častokrát náročné nájsť tých pravých cez personálne agentúry, či sociálne siete.

Zuzana Kubisová, HR manažérka Würth Slovensko

Manažérov sa snažíme vychovávať sami. Dokonca máme aj špeciálny tréningový program talent management, prostredníctvom ktorého podporujeme potenciál šikovných ľudí a vychovávame si takto aj vlastných budúcich manažérov i špecialistov. Samozrejme, nie vždy a všetkých pracovných pozíciách je to možné. Pri hľadaní vhodných kandidátov na manažérov do firmy následne využívame spoluprácu s personálnymi agentúrami. Pre dané prípady však tieto pozície neinzerujeme na portáloch.

Článok bol krátený pre účely webu. Celý si ho prečítate v časopise Zisk manažment 11/2017.