Pandémia mala okamžitý dopad na správanie sa kupujúcich, čo urýchlilo digitálnu transformáciu mnohých firiem. Covid priniesol do elektronického obchodu iba v USA ďalších takmer 107 miliárd dolárov, pričom 169-percentný nárast nákupov cez internet  ukutočnili noví alebo skôr zriedkaví používatelia. Mladšie a stredné ročníky kupujúcich na internete sa rozrástli o starších ľudí. Podľa prieskumu spoločnosti Shopify počas pandémie nakupovalo online až 84 % všetkých zákazníkov, pričom pre 150 miliónov z nich to bola vôbec prvá skúsenosť s využívaním internetového obchodu.

Sieťová nákupná turistika

Exponenciálny nárast počtu kupujúcich priniesol tiež významné posilnenie „cezhraničného“ online nakupovania. Mimo svojich domovských krajín začalo od januára do júna 2020 nakupovať o 21% ľudí viac ako pred rokom, pričom online predaj luxusného tovaru sa zvýšil o 39%. Predaj odevov zo zahraničných webov cez internet dosiahol 67%. Z internetovej „nákupnej turistiky“ extrémne profitovali dodávatelia prekladových aplikácií – počas pandémie dosiahli neuveriteľný nárast odbytu o 3309%! Vďaka tomu, že ľudia museli zostať doma, sa extrémne zvýšil dopyt po elektronickej zábave rôzneho druhu – videoknižníc, online počítačových hier a pod.

Predaj prostredníctvom sociálnych médií

Asi 72% dospelých v USA používa nejaký druh sociálnych médií a 60% ľudí objavuje nové produkty na Instagrame. V skutočnosti 130 miliónov používateľov Instagramu každý mesiac klikne na nákupné príspevky, aby sa dozvedeli viac. Značky sa posúvajú smerom k miestu, kde používatelia trávia čas (a počas pandémie to platí dvojnásobne): sociálne médiá. Tento sociálny posun pomáha vytvárať novú cestu k rastu, ktorá sa nespolieha na hodnotenie vo vyhľadávaní.

Svet sa mení

Niektoré zmeny v správaní sa internetových zákazníkov sú v dôsledku pandémie nové, iné sú zasa prejavom dlhotrvajúceho trendu. Ktoré sú teda tie najdôležitejšie zmeny, na ktoré by mal každý úspešný e-shop patrične zareagovať? Stále dôležitejší aspekt online obchodu predstavuje udržateľnosť. Zákazníci sú si plne vedomí potreby vyváženia dnešných potrieb s environmentálnymi alebo sociálnymi dopadmi na budúce generácie. Preto chcú vedieť čoraz viac o dopade svojich nákupov na životné prostredie - a hľadajú viac ako len samotné balenie. Podľa spoločnosti Nielsen by 73% spotrebiteľov zmenilo svoje spotrebiteľské návyky, aby znížilo negatívny vplyv na životné prostredie.

Podmienky udržateľnosti

Zatiaľ čo udržateľné postupy môžu zvýšiť obchodné náklady, spotrebitelia sú ochotní za tieto postupy zaplatiť príplatok. Týka sa to predovšetkým nasledujúcich faktorov: Zložky produktu alebo pôvodné poľnohospodárske postupy: Bez GMO, organické, bez umelých prísad, bez konzervačných látok, bez antibiotík, bez parabénov / síranov.

Balenie: Recyklovateľné alebo zmenšené balenie a pokyny, ako a kde recyklovať materiály

Vrátenie tovaru: Transparentné postupy vrátenia tovaru vrátane zvýšenej kontroly nad likvidáciou vrátených výrobkov

Výroba: Etické alebo udržateľné výrobné procesy, ako aj podpora viacerých miestnych predajní

Doprava: Produkty dodávané ako dostupné alebo zoskupené, aby sa znížilo množstvo obalových materiálov a environmentálny dopad prepravy

Hodnoty: Značky, ktoré podporujú svoju komunitu (sociálnu alebo environmentálnu) a preukazujú etickú zodpovednosť vo svojom marketingu

Transparentnosť: Podrobnosti o produkte (rozmery, hmotnosť, materiály), ktoré zákazníkom pomôžu pri správnom rozhodovaní a znížení návratnosti.

Bude to husté...

Podiel elektronického obchodu na objeme celkového globálneho maloobchodného predaja bude v priebehu nasledujúcich piatich rokov aj naďalej rásť. Tento trend nie je iba úžasná príležitosť pre digitálne značky, ale súčasne aj varovanie, pretože svet elektronického obchodu sa stáva preplnený a konkurencieschopnejší viac ako kedykoľvek predtým.

Niekoľko tipov pre e-shopy budúcnosti

Upravte svoju stratégiu pre všetky kanály

Ak chcete ťažiť z rozmachu elektronického obchodu a prekonať tvrdú konkurenciu, musíte optimalizovať obchodovanie naprieč kanálmi, ako sú online trhoviská, sociálne médiá, maloobchod a veľkoobchod. Výhodou pre podnikateľov je odolnosť, ktorá umožní vášmu podniku rýchlo presunúť úsilie a zdroje z offline do online režimu a späť na základe dopytu zákazníkov.

Zjednoťte svoje údaje o zákazníkoch a výrobkoch

Jednotné zobrazenie údajov o produkte a zákazníkoch je prvým krokom k poskytovaniu konzistentného zážitku zákazníkom naprieč kanálmi. Vybudujte svoje podnikanie na jednej platforme, ktorá prepája pracovné toky a zdroje údajov, umožňuje vám spravovať všetky vaše predajné kanály na jednom mieste a integruje sa s riešeniami tretích strán.

Synchronizujte informácie o produkte a inventár

Aby ste sa ubezpečili, že údaje o produkte a úrovne inventára vašej značky sú presné a aktualizované v reálnom čase naprieč kanálmi, mala by vaša platforma automaticky synchronizovať informácie o produkte, ako je cena, popis a obrázky, s počtom jednotiek na sklade SKU (Stock Keeping Unit).

Integrujte svoje údaje o predaji a dodávke

Pre značky bez jednotného zdroja údajov o predaji a prehľadov bude ťažké efektívne sledovať výkonnosť naprieč kanálmi. Vaša obchodná platforma sa musí integrovať s predajnou aj dodávateľskou stránkou vášho podnikania. Použite POS systém na prepojenie vášho digitálneho obchodu s miestami maloobchodu v centrálnom reportingu.

Uprednostnite zážitky z nakupovania v mobile

Vyše 70% globálneho internetového predaja dnes prebieha na mobilných zariadeniach. Z prieskumu vyplýva, že 53% spotrebiteľov opustí web, ktorého načítanie v mobilných zariadeniach trvá dlhšie ako tri sekundy. Prispôsobte svoje predajné kanály faktu, že miera okamžitých odchodov z mobilných zariadení je neustále vyššia ako v prípade počítačov.

Umožnite svojmu webu reagovať

Responzívne online obchody umožňujú vašej značke poskytovať konzistentné zážitky na všetkých zariadeniach, od stolných počítačov cez tablety až po mobilné zariadenia. Robia to tak, že identifikujú typ používaného zariadenia a nakonfigurujú web tak, aby čo najviac zodpovedal zobrazeniu zariadenia. Responzívne funkcie tiež pomáhajú zlepšovať rýchlosť stránok a celkovú užívateľskú skúsenosť.

Premeňte svoj web na progresívnu webovú aplikáciu

Progresívne webové aplikácie ponúkajú optimálne mobilné prostredie naprieč kanálmi a môžu žiť na domovskej obrazovke používateľa. Sú navrhnuté tak, aby sa načítali okamžite, aj keď je používateľ offline. Skombinujte svoju progresívnu webovú aplikáciu so zrýchlenou mobilnou stránkou. Kombinácia môže viesť k lepším výsledkom vyhľadávania, väčšej návštevnosti a zlepšeniu konverzných pomerov stránok.