Súčasťou konferencie bolo  sprievodné podujatie, tzv. Speed dating – F2F meeting, séria krátkych dvojstranných stretnutí zástupcov obchodných spoločností s domácimi výrobcami. Ambíciou tejto sprievodnej aktivity bolo nielen vytvoriť príležitosť pre rokovania lokálnych podnikateľov, ale aj rozvíjať nové formy podpory slovenskej ekonomiky.

Zástupcovia z desiatich obchodných spoločností: Billa, CBA Slovakia, COOP Jednota Slovensko, dm drogerie markt, Kaufland Slovenská republika, KON-RAD, Lidl Slovenská republika, NAY, Terno Group, Tesco Stores rokovali na 133 osemnásťminútových informačných stretnutiach zameraných na možnosti spolupráce a podporu regionálnych výrobcov, pestovateľov a chovateľov.

V prvom oficiálnom dni konferencie v paneli s názvom „Trendy v obchode“ prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR SR) Pavol Konštiak poukázal na neprimerane vysoké pokuty pri zistení tovaru na pultoch po dobe minimálnej trvanlivosti i takzvaný cenový striptíz, teda poskytovanie podrobných cenových údajov Štatistickému úradu Slovenskej republiky.

„Je tu taký rozpor v zákonoch, ktorý by mal konečne zobudiť niekoho, kto tie zákony robí. Neexistuje, aby bol jeden pokutovaný takou obrovskou pokutou, ktorá ani vo výrobe potravín neexistuje, len preto, že to má na pulte. A na druhej strane, ten istý výrobok možno darovať ľuďom,“ zdôraznil Konštiak. Reagoval tak na možnosť prípadného zlyhania ľudského faktora, keď sa napríklad ocitne cestovina alebo fazuľa na pulte deň po dobe minimálnej trvanlivosti a obchodník za to môže dostať pokutu jeden až päť miliónov eur. Ale zároveň podľa neho platí, že tieto potraviny po dobe minimálnej trvanlivosti možno darovať na charitu.

O tom, či zmiznú v blízkej budúcnosti z obchodov predavači, nahradia ich stroje a všetko bude automatizované, hovorili napríklad Luděk Slouka – Product Manager CEE Mastercard a zástupca spoločnosti Shell, Marcel Blaščák – manažér rozvoja organizácie dm drogerie markt či Ivana Molnárová – výkonná riaditeľka z Profesie v paneli „Koniec predavačov v obchode?“. Prieskumy totiž hovoria o potrebe odborníkov v oblasti tovaroznalectva a  zvládnutia zručností v používaní nových technológií. V poslednom čase totiž silnie dopyt aj po opätovnom nájdení osobného kontaktu, ktorý  je vo všeobecnosti nedostatkový. To sa týka aj predavača a jeho schopnosti komunikovať so zákazníkom nielen na odbornú tému, zhodli sa prednášajúci.

V médiách sme svedkami viacerých polemík, ktoré sa dotýkajú všetkých účastníkov trhu. Obohatením konferencie bolo vystúpenie Tibora Schätzela, konateľa spoločnosti TIERRA VERDE, ktorý vystúpil v paneli s názvom „Angažovaní spotrebitelia, hrozba alebo príležitosť?“. Prednášal o obchode tak trochu v inom svetle, kde sa nepodniká primárne s cieľom zisku, ale hľadajú sa formy trvalo udržateľného prístupu k planéte a jej zdrojom.

 Aký je slovenský spotrebiteľ, čo nás čaká aj v súvislosti s európskym trhom, bola téma, ktorej sa v tomto paneli venovala ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie pani Nadežda Machútová. Upozornila aj na možnosť samoregulácie podnikateľov prostredníctvom etických kódexov, ktorá sa zatiaľ nedostatočne využíva. Je to príležitosť a cesta do budúcnosti, ako upraviť určitú oblasť inou cestou ako legislatívnymi opatreniami.

V paneli Svet obchodu blízkej budúcnosti vystúpil aj Igor Pavelek, COO spoločnosti Pygmalios. „Blízku budúcnosť kamenného retailu nemôžme vidieť úplne pesimisticky. E-commerce tvorí iba 5 – 9 % všetkých retailových tržieb, pričom 75 % nakupujúcich stále preferuje kamenné obchody. Dlhodobo však prežijú iba pripojené a prepojené obchody,“ uviedol Igor Pavelek a vysvetlil: „Pripojené sú obchody, ktoré budú využívať technológie in-store zberu a analýzy dát o nákupných cestách nakupujúcich v reálnom čase a na základe analýz zlepšovať zákaznícky zážitok. Prepojené znamená, že obchod bude médium. Bude prepájať zákazníkov s relevantnými produktmi a službami, bude radiť, pomáhať a vytvárať komunity.“

Súčasťou podujatia bol aj galavečer „Noc víťazov“, na ktorom boli oceňovaní víťazi troch ocenení: Merkúrov rad, Mastercard Obchodník roka 2016 a Múza Merkúra za rok 2016 v jednotlivých kategóriách. Držiteľmi ocenenia ZOCR SR za rok 2016 sa stali Jozef Vahančík, predseda COOP Jednota Krupina, s. d., Vladimír Kocúrek, viceprezident spoločnosti CBA Slovakia, s. r. o., a Miroslav Labaš, konateľ spoločnosti Potraviny Labaš, s. r. o., Košice.

Absolútnym víťazom a držiteľom titulu Mastercard Obchodník roka 2016 sa stal, rovnako ako v predošlých troch rokoch, Martinus. Bol ocenený aj v rámci odborovej kategórie ako Mastercard Obchodník s knihami 2016.

V kategórii Mastercard Cena verejnosti 2016 zvíťazila spoločnosť Lidl Slovenská republika, rovnako ako v predchádzajúcich troch rokoch. Prvé miesto jej zabezpečilo 52 561 hlasov, na druhom mieste je dm drogerie markt s 32 825 hlasmi a Martinus s 27 119 hlasmi na treťom mieste. Zákazníci hlasovali prostredníctvom internetových stránok www.obchodnik-roka.sk a SMS správ od 16. januára do 31. marca 2017.

Siedmy ročník súťaže za kreativitu v obchode Múza Merkúra 2016 odovzdal víťazom ocenenia v šiestich kategóriách. Spoločnosť CBA Slovakia zvíťazila v kategórii Branding predajne, v kategórii Umiestňovanie produktov v mieste predaja kraľuje za rok 2016 spoločnosť St. Nicolaus. Dve prvé miesta boli udelené za Promo aktivity a eventy spoločnostiam Mecom Group a St. Nicolaus. Na Olymp si za kategóriu Nové technológie v mieste predaja siahla spoločnosť COOP Jednota Nové Zámky. Za kategóriu CSR v obchode bola najvyššou priečkou ocenená spoločnosť Lidl a najcennejšiu trofej ocenenia Múza Merkúra v kategórii Top značka v obchode si odniesla z galavečera konferencie, ktorý mal príznačný názov Noc víťazov, spoločnosť COOP Jednota Slovensko.

Zdroje: ZOCR SR, TASR, Mastercard, INCOMA Slovakia