Naším mottom je jednoduchá správa, absolútna minimalizácia akýchkoľvek formulárov či hlásení. Preto sme všetko integrovali do prehľadného a „user-friendly“ on-line portálu, kde má klient možnosť riešiť kompletnú správu poistnej zmluvy on-line odkiaľkoľvek s prístupom na internet, podčiarkuje Tomáš Mezírka, country manager Atradius Credit Insurance N.V.

Ako hodnotíte rok 2015 v poisťovníctve na Slovensku či v zahraničí z hľadiska vášho biznisu a udalostí, ktoré sa v ňom udiali, prípadne ako to môže ovplyvniť aj tunajší trh?

Rok 2015 bol z pohľadu poistenia pohľadávok prekvapivo dobrým rokom, a to predovšetkým vďaka nad očakávania dobrej kondícii slovenskej ekonomiky. Aj napriek tomu, že trh zažil niekoľko väčších či menších otrasov, boli všetky tieto udalosti bez následku vstrebané a všetkým našim klientom sa darilo, samozrejme nielen vďaka poisteniu pohľadávok, veľmi úspešne navyšovať ich obchod. Prejavilo sa to výrazným rastom ich obratov a teda aj vybraného poistného. Zároveň boli aj poistné udalosti v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, kedy výrazne presahovali objemy vybraného poistného, pod kontrolou. Vďaka skvelej spolupráci s klientmi sa nám však podarilo ochrániť ich bilancie pred väčšími stratami. Dosiahli sme to predovšetkým prevenciou, kedy sme boli schopní klientov včas varovať pred hroziacimi reštrukturalizáciami či konkurzmi, ale aj pred veľmi často podceňovaným rizikom druhotnej platobnej neschopnosti. Ďalej riešením následkov v poistení s Atradius – integrovaným vymáhaním pohľadávok a samozrejme tiež vyplácaním poistných udalostí, ktorých objem sa aj v tomto „dobrom roku“ pohyboval v sedemcifernom čísle.

Ako určujete cenu poistenia a na aké obdobie stanovujete výšku poistného?

Cena poistenia závisí od viacerých parametrov a je samozrejme kalkulovaná vždy individuálne, podľa rizika na jednotlivých zmluvách. Medzi najdôležitejšie parametre ovplyvňujúce výšku poistného patrí predovšetkým rizikovosť odboru, v ktorom sa klient pohybuje, dĺžka doby, počas ktorej poisťovňa riziko nesie (teda dĺžka reálnych splatností faktúr), objem, ktorý vstupuje do poistenia a ďalšie. Je určite dôležité spomenúť, že jeden z najdôležitejších faktorov je výška strát za uplynulé obdobie – toto nám hovorí, ako sa klient stará o svoje pohľadávky. Dobrý kreditný manažment je teda predpokladom dobrej ceny.

Kedy sa spoločnosti oplatí poistiť svoje pohľadávky?

Poistenie pohľadávok tak ako každý iný poistný produkt je akýmsi záchranným kolesom v prípade problému väčšieho rozsahu, s ktorým si klient nevie poradiť sám – teda tak, ako je to v poistení majetku, napríklad likvidačný požiar prevádzky, tak pri pohľadávkach nezaplatenie jednej veľkej či väčšieho počtu menších. Zásah do cash flow podniku v takom prípade býva často tak veľký, že sa aj do tej doby solventná a vždy na čas platiaca firma stane neplatičom kvôli druhotnej platobnej neschopnosti. Ak však má poistenie pohľadávok, vyhne sa tomu. Z môjho pohľadu je čas na poistenie pohľadávok vtedy, keď objem krátkodobých záväzkov presiahne súčet hotovosti, ktorú má klient k dispozícii, a 50 % krátkodobých pohľadávok. V tomto okamihu tak už musí počítať pri úhrade svojich záväzkov s platbami od svojich zákazníkov a akýkoľvek ich výpadok výrazne ohrozuje jeho vlastnú firmu.

Prečo by si mal klient vybrať poistenie práve u Vás? V čom sa líši Váš produkt od konkurencie?

Princíp poistenia je všade v zásade rovnaký. Odlišný je prístup poistiteľov. Naším mottom je jednoduchá správa, absolútna minimalizácia akýchkoľvek formulárov či hlásení. Preto sme všetko integrovali do prehľadného a „user-friendly“ on-line portálu, kde má klient možnosť riešiť kompletnú správu poistnej zmluvy on-line odkiaľkoľvek s prístupom na internet. Poistenie pohľadávok je ale v našom vnímaní komplexnou službou, ktorá so sebou nesie každodenné poradenstvo a v prípade potreby pre klienta vždy dostupný osobný servis. Kladieme preto vysoké nároky na všetkých našich zamestnancov, ktorí sú pripravení riešiť akúkoľvek potrebu či problém, ktorý sa u klienta objaví. Predovšetkým excelentný servis je to, čo nás podľa referencií našich klientov odlišuje od konkurencie.

Aké zmeny, inovácie a trendy očakávate do budúcnosti v oblasti poistenia pohľadávok?

Inovácie sú a musia byť súčasťou úspešného produktu dnešnej doby. Som rád, že Atradius v tomto zostáva lídrom v oblasti poistenia pohľadávok, o čom svedčí aj ocenenie ORACLE Excellence Award za inovatívnu a sofistikovanú on-line platformu Atradius Insights, umožňujúcu našim klientom efektívne riadenie rizika pohľadávok.